You can replace this text by going to "Layout" and then "Edit HTML" section. A welcome message will look lovely here.
RSS

16 May 2011

KekaSiH AguNg seDanG CemBuRu~~

assalamualaikum all bloggers n readers~...
how are u today? hope alhamdulillah,,sumenye sehat2 belaka ye..=)

hermm,,,memndangkan tiada ape yg nk dibuat ...then miss blog pon bukak lah
majalah SOLUSI..*ttibe rajen jap ^_^ .. memang best memBACE!!=)
hilang kebosanan ckit...haha
then,,sampailah bahagian REMAJA...ape lagi,,sungguh teruja lah!!..
tajuknye {kekasih Agung sdang cemburu}
*wah! best gak nih~


okayh,,,skang nie nk share lah ckit ape yg miss blog dpt dari situ~ ^_^
ceritanya mcm ni...........----->>>

Anda sedng asyik berbalas SMS dgn seseorang yg bukan mahram??Anda sedng ternanti- nanti panggilan dripada si dia??Anda sedang menunggu saat-saat bertembung dgannya??Anda sedang memilih minyak wangi paling harum utk kuar dating??

Err,,kalo YA jwapan anda,,,anda sedng membuat kekasih Agung anda sangat3 cemburu...

Berkata Ibn Qayyim  al-Jawziyyah : "Allah s.w.t cemburu terhadap hati hambaNya yg mengabaikan cinta , harap, & takut kepadaNya, & ada sesuatu yg lain dalam hatynya selain Dia ".

Jadi sedarilah semua sahabat2ku ^_^... Allah sangat mencintai kita hamba2Nya...must remember !!,,kecemburuan Allah lgsung tdak menunjukkan kerendhn atau Dia memerlukan kita,..Maha Suci Allah dripada sebarang kekurangan...Cemburu Allah adalah tanda "Besarnya Cinta" Yang Maha Pengasih lagi Penyayang terhadap hambaNya...


Dia tak memerlukan kita...dia tak luak dengan kelalaian kita...Tak terjejas tnpa cinta kita...Tapi KITA!!!???
keperluan kita kepada cintaNya lbih penting dripada kita mmerlukan oksigen,mknan,minuman....Mencintai ALLAH,our KHALIQ adalah fitrah hidup kita semua!..

Dia cemburukan haty kita yg meletakkn cinta lain lebih agung daripadaNya kerana Dia SAYANGKAN KITA HAMBANYA!.. Dia tdak mahu kita mnmpah jalan kesesatandan kesengsaraan...Dia mnawarkn cinta yg tdak pernah mengenal kecewa..Inilah hakikat CinTa TerAgunG!~

firman Allah yg bermaksud : " Dan antara manusia ada yg menyembah tandingan2 selain Allah,mereka mencintainya sebagaimana mereka mncintai Allah.Adapun org2 yg beriman lebih besar kecintaannya kepada Allah" [surah al-Baqarah 2;165]


CintaNya cinta Utama! <3 .... CintaNya membuatkan semua masalah besar tersa kecil kerana kita ada Allah yg Maha Besar ...*rasa sungguh bahagi bercinta dgn Allah,bukan? =) ...CintaNya juga membuatkan kita berasa yakin dan kuat kerana percaye ada Raja yg mmpunyai kerajaan langit & bumi bersama kita....^_^

CintaNya mmbuatkan hidup kta mulia kerana mersakan diri kita hnya hambaNya ,,,tidak boleh diperhambakan oleh sesiapa pun~

ape??cinta pada si dia??....heemm,,, :) Ya,, ketertarikanmu pada si dia itu lumrah ,,,Fitrah yg Allah hadirkan...& setiap fitrah itu Allah yg hadirkan...kita perlu ingat bahawa setiap fitrah ada peraturannya..Fitrah makan pon ade peraturan bukan??...inikan pula " Fitrah Cinta " ?? Sanggupkah dirimu mncipta sbuah kenangan cinta tnpa peraturan??penuh mksiat haty??...mnjalar pula pada mksiat perbuatan...nauzubillah....
semoga kita terhindar ya kawan2 sume :)



Sahabatku sayang....bukn dirimu saje yg mengalami perasaan cinta ,,mlah semua org takkan terkecuali termasuk para rasul,,sahabat,, & org soleh...bezanya,,,bagaimana mereka mguruskan perasaan itu??  Bagaimana pula kita menguruskannya??

Ibn al-Qayyim menukil indah dalam bukunya Raudah al-Muhibbin tentang kisah Saiyidatina Fatimah al-Zahra pada malam pertamanya... 
Fatimah berkata kepada suaminya," Kanda,dulu sebelum kita nikah,dinda teringin sangat nk jadi isteriya.Dinda sangat mengaguminya "
Dengan penuh cemburu, Saiyidina Ali berkata "habis tu,,dinda kesal nikah dgn kanda?"
Si isteri mnjawab nakal dan senyum, " Tak kandaku sayang,,orang itu adalah kanda "

Kisah ini mnjadi bukti jelas bahawa puteri Rasulullah sendiri pernah memendam perasaan cinta kepada Saiyidina Ali,,mengagumi,,merindui dan memasang impian hidup bersamanya.... ^_^

Namun,, adakah si gadis yg beriman itu berani mnghantar surat tnpa pengetahuan wali???berhubung melalui burung merpati???mengatur dating di belakang pohon kurma??? atau mmbonceng unta bersama kekasihnya???

Begitu juga Saiyidina Ali...Adakah dia melalikan Fatimah dgan janji2 kosong sebelum menikah?? Adakah dia meredah hak wali dgan terus mengurat gadis idamannya?? adakah dia terburu2 merebut cinta Fatimah yg turut diimpikan oleh Saiyidina Abu Bakar dan Umar dengan membawanya lari??? Adakah dia meminang Fatimah ketika tidak mmbina kualiti diri???

Kita pula?? bagaimana kita menguruskan perasaan fitrah kita kepada si dia?? Adakah jalan yg menghampiri fitnah??? atau jalan yg menghampiri barakah???

Renung2 kan lah ~ =)
"Cintailah seseorang yg melabuhkan cintanya pada Yang Maha Esa"

miss blog~


Read Comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

7 BuDaK BaiK:

coret situ sana sini said...

madi..ak baca solusi tu..
best2..haha
thumbs up(:

ayieLefthanded said...

madi~~
ak tak bace solusi tu..
so tanx lah!ak suke hahaha
tak sangke Dia cemburu bile dlm hati kite ade orang lain
tanx 4 de info~

^_^ MardhiahQaisara said...

@ coret situ sana sini

huhu...baguslah dah bace mimie ^_^...teruskan bace SOLUSI !! sangat menarik!!...
:)

kongsi lah ilmu bersama sama~~

^_^ MardhiahQaisara said...

@ ayieLefthanded

same2 muna...
ermm,,,yup.. Allah cemburu taw sbb Allah sayangkan kita! .. =)

kongsilah ilmu bersama sama ya~~

adie shahrul said...

Edisi ke 28 right?? syukran dan mumtaz...:)

adie shahrul said...

Edisi ke 28 right?? syukran dan mumtaz...:)

-dwi- said...

ijin copy bleh??q cntumin nm mb' kuq,..cz artikelx keren bnget

Post a Comment